הנדסת מוצר: כך זה עובד
תכנון מוצר חדש משלב בתוכו מגוון רחב של אספקטים. הפונקציונליות של המוצר, עיצובו והדרך בה יבנה (מאילו חומרי גלם), הטכנולוגיות שישולבו במערכותיו הפנימיות ועמידותו – כיצד ישמר לאורך זמן. לצד מאפיינים אלה חלק מהמוצרים דורשים גם התאמה לתקנים שונים ולרגולציות משתנות ברחבי העולם. מומחי הנדסת מוצר משלבים תחומי ידע שונים המשתלבים לכדי "בריאה" של מוצר חדש, המתוכנן לעתים תוך שימוש באלמנטים ממוצר שפותח בעבר ופעמים רבות מפותח מאפס תוך הוספת אתגרים חדשים לתכנונו. הכירו את האתגרים המיוחדים שצולחים מהנדסי המוצר עד הגיעו לשלב השיווק.

הנדסת מוצר: מרעיון אבסטרקטי לאב טיפוס

השלב הראשון בתכנון המוצר בוחן את האפשרויות השונות לפתור בעיה קיימת, כאשר הפונקציונליות הבסיסית של המוצר פותרת בעיה זו. נדגים זו באמצעות טלפון נייד שהפונקציה הבסיסית בו היא אפשרות יצירת קשר ווקאלי בין אנשים. לצד הפונקציונליות הבסיסית נוספות למוצר פונקציות נוספות על מנת לאפשר פתרון בעיות נוספות. אם נחזור לדוגמת הטלפון הנייד נראה שעם השנים כמות השימוש הבסיסי בו התרחב באמצעות הוספת תקשורת באמצעות הודעות טקסט ותמונה, גלישה באינטרנט, צילום ותיעוד וידיאו, משחקים ופונקציות נוספות בהתאם לדרישות המשתמשים או הקונים הפוטנציאליים. נרחיב על כך מעט.

תכנון המוצר: בין דרישות השוק ליצירתיות עיצובית

הנדסת מוצר כוללת גם נגיעה בהבנת צרכי השוק בנישות להן משיק המוצר. עוד בשלב תכנון המוצר נעשה מחקר שוק בסיסי על מנת לבחון מה משתמשים העתידיים מחפשים במוצר זה ומוסיפים (לאחר בחינת עלות-תועלת) את המאפיינים הנוספים למוצר על מנת שיתאים לדרישות הריאליות של השוק. בשלב זה נבחנים גם סוגי עיצוב שונים המקלים על השימוש בו וכן אפשרויות שונות לחומרי גלם וטכנולוגיות שיהוו חלק מהמוצר הסופי. כעת, לאחר תכנון קפדני של צורתו הסופי באמצעות שרטוטים ותוכנות תלת מימד גרסה ראשונית של המוצר מוכנה לאוויר העולם.

יצירת אב טיפוס למוצר

לפני ייצור המוצר בצורה המונית נבדקת הפונקציונליות המוצעת באמצעות יצירה של פריט אחד בודד הכולל את עיצוב המוצר (דומה ככל האפשר לגרסה הסופית). בשלב זה יתכן וחומרי הגלם יהיו שונים מעט מאלה שישמשו ליצור המוצר הסופי. אב הטיפוס מאפשר לבחון את נוחות השימוש במוצר עצמו, כאשר כעת ניתן לאחוז בו בכף ידנו ולתפעלו, לגלות האם הוא ממלא את הפונקציונליות לשמה נועד וכן, האם ניתן בעלות נמוכה להוסיף לו מאפיינים נוספים.

שכלול גרסת המוצר הראשונית עד הגיעו להתאמה מלאה לשיווק

כעת אב הטיפוס עשוי לעבור שיפורים ושינויים שיובילו לתוכנית המוצר הסופית בגרסתו המסחרית הראשונה. אם אב הטיפוס מתאים לדרישות הראשוניות, יתכן ולא יעבור כל שינוי ויועבר ליצור המוני או שידרשו שינויים נוספים בתכנונו. חלק מאתגרי הנדסת המוצר בשלב זה היא החזרה לשולחן השרטוטים לתכנון השינויים המבוקשים ויצירה מחודשת של אבטיפוס שיענה על הדרישות החדשות. כעת, לאחר שנוצר אב טיפוס משביע רצון המוצר יעבור לייצור המוני ומשם – למדפי החנויות.

כלי נגישות
דילוג לתוכן