מהי הנדסה מכנית?
האדם משתמש בהנדסה מכנית מאז ומתמיד, אם אלו כלי נשק, כלי חקלאות, חיתוך וכיוצ״ב, המכשיר שאולי הכי עתיק המוכר לנו כהנדסה מכנית ואנחנו עדיין משתמשים בו הוא הגלגל שהגיע אלינו איפשהו במעבר בין תקופות האבן לברונזה בסביבות 3500 לפנה״ס בגסות.

הנדסה מכנית הוא מקצוע חשוב מאין כמוהו, הוא אחד מהמקצועות הפיזיים (לרוב) העוסקים במדע למען האנושות הפעילים יותר והמשפיעים יותר על קדמה, טכנולוגיה, מכונות, ייצור, ורשימת התחומים הנכללים בהנדסת מכונות ארוכה עד מאוד.

הנדסה מכנית – הגדרה

תחום בהנדסה העוסק במחקר, בתכנו, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות מכניות באשר הן, מנועים, אנרגיה, רובוטיקה, אוטומציה, מיזוג ועוד.

התחומים בהם עוסקת הנדסה מכנית מגוונים, לדוגמה תורת המבנים, רובוטיקה, מכניקת המוצקים – איך שגופים משפיעים זה על זה ומשתנים ע״ עומס חיצוני או פנימי.

תרמודינמיקה – השפעת השינויים בטמפרטורה במערכות פיזיות.

תורת האלסטיות – השינויים שחלים בגוף מסוים ע״י אנרגיה.

וכן הלאה..

הנדסה מכנית זהו תחום שאין בו גבולות וכל הזמן מתפתח, אם מדובר בהמצאות חדשות או פיתוחים חדשים של מוצרים קיימים, האדם מתקדם בכל עת וכך גם הרעיונות ויכולות הביצוע שלו, ראו לדוגמה מה קורה בעולם הרובוטיקה, אוטומציה והמחשוב של ימנו.

מודרניזציה

בשנים האחרונות אנו עדים להאצה בכל הקשור להנדסה מכנית או הנדסת מכונות, זאת תודות לטכנולוגית המחשב שמתפתחת גם כן. CAD – Computer Aided Design זה בעצם השם לתכנון בעזרת מחשב של מוצרי טכנולוגיה. התמורות, התוצאות והמסקנות של עולם המחשבים בתחום ההנדסה הינם אדירים, תב״מ מסייע לנו להגיע לדיוקים מקסימליים ולגעת בתחומים שהיו רחוקים מאתנו בעבר. אנחנו יכולים ליצור סימולציות ואו לבנות מודלים וירטואליים ואף ממשיים.

ראו לדוגמה את הסימולציה של שני רכבים מתנגשים מה שאפשר לנו ללמוד המון על שיפור מכניקת הרכב, או דוגמה נוספת סימולציה של גוף פוגע במים. כמו כן בעזרת בניית מודלים וירטואליים תלת ממד אנו למדים על הפיזיקה והביולוגיה של גוף האדם וכך ליצור מענה לבעיות חוזרות ונשנות.

תכנון בעזרת מחשב (תב״מ) אף אפשר לנו בעולם המודרני שלנו ליצור אלמנטים וירטואליים לממשיים, מעין יש מאין, זאת בעזרת מדפסות תלת ממד, אלו מסייעות הן לעולם הרפואי, טכנולוגי והן לעולם הבידורי אישי.

מדוע הנדסה מכנית כל כך חשובה?

הנדסה מכנית היא נושא מאוד כללי שמתחלק לתתי נושאים כל כך מגוונים אשר כל הזמן מתחדשים ומתפתחים. הנדסת מכונות בדרך כלל נתפסת כתחום המסייע לאנושות (ראו ערך המצאת הגלגל) מבחינה רפואית, טכנולוגית וכו..

לאינדיבידואל המסיים 4 שנות לימודי הנדסה מכנית הדלת פתוחה לעסוק בנושאים שונים בתחום, נושאים מעניינים שאם אתם ״נופלים״ עליהם או שואפים להגיע לתחומים אלה, עולם של חדשנות ומשפיע ואף ״עתידי״ יפתח לפנכם, כמו העולם הרובוטיקה התופס תאוצה מרבית.

הדנסה מכנית – סיכום

התחלנו בגלגל וסיימנו ברובוטים, אבל לא סיימנו, מכיוון שהתחום של הנדסה מכנית אינו נגמר לעולם. הנדסת מכונות מאז ומתמיד הייתה העתיד.

כלי נגישות
דילוג לתוכן