תכנון מכני בעולם דינמי ומתחדש
השינויים המתרחשים כיום בעולם מדגישים את ההתפתחות הטכנולוגית המואצת. בסביבה גלובלית בה כמות הידע הכפילה את עצמה בכל 12 חודשים בשנת 2013 – מדובר במספר עצום, בייחוד אם משווים קצב זה לתחילת המאה בה ההערכה הייתה שהידע האנושי מוכפל כל 80 שנים. עידן האינטרנט לצד עידוד יזמות הוביל רבים לנסות ולשפר מוצרים קיימים ולהמציא חדשים וכיום אנו רואים מיליוני מוצרים בדגמים שונים חודרים לשווקים מדי שנה. יתרון נוסף שיש לתקופה האחרונה בהשוואה למאות הקודמות היא היכולת שלנו לשלב כוחות על מנת ליצור מוצר. נוכל להדגים זו בעובדה מעניינת – אם בעבר נאלץ אדיסון לבנות את הנורה החשמלית, לתכננה ולנסותה בעצמו – כיום חברה המתמחה בשלבי הנדסת מוצר הייתה יכולה לחסוך לו שנים של עגמת נפש בשימוש במתודות פיתוח קיימות.

איך מומחי תכן מכני עובדים?

תכנון מוצר מתחיל מרעיון אבסטרקטי כללי, במרבית המקרים שלב זה יתחיל על ידי היזם. לאחר מכן, מתחיל שלב תכנון מכני שנועד ליצור סקיצה כללית של המוצר, כיצד יעוצב, מה תהיה הפונקציונליות שלו וכיצד יפעל מבחינה מכנית. חלק מהמוצרים משלבים בתוכם מספר תחומי ידע – כאלקטרוניקה, הנדסה, אופטיקה עיצוב ותחומים נוספים.

שלב זה דורש הכרות וניסיון עם מגוון רחב של מוצרים על מנת להימנע מטעויות נפוצות. מוצרים רבים עוברים מספר "גלגולים" בשלב התכנון עד שיגיעו לדרך בה יעוצב המוצר הסופי. על מנת לבדוק את התכנות המוצר – משלב הנייר או השרטוט הממוחשב ועד למוצר המוגמר נהוג לבנות "אב טיפוס" שיכיל את הפונקציונליות הרצויה, גם אם עיצובו לא יהיה מהוקצע כמו המוצר שיגיע בסופו של התהליך לקו היצור.

מה כולל תכנון מכני?

תכנון מכני יכלול שרטוט דו מימדי המומר למודל תלת מימדי מורכב, בו החלקים השונים הנחוצים ליצור אב הטיפוס והמוצר הסופי יפורטו עד לרמת הבורג הבודד. בשלב זה נהוג גם להעריך את גודלו של המוצר וליצור חישובים מורכבים שנועדו לבדוק את התכנות ייצורו בהתאם לגודל החלקים. עוד מאפיין לשלב זה הוא בחירת חומרי הגלם מהם יהיה מורכב אב הטיפוס ולאחר מכן המוצר הסופי.

במרבית המקרים נראה שינוי קל בדרך הייצור, כמו שימוש בהדפסת תלת מימד או עיבוד שבבי על מנת לייצר את החלקים השונים – שלאחר מכן יועברו לשיטת ייצור ממוכנת זולה יותר. לאחר שהחלקים השונים תוכננו היטב מגיע שלב הגימור. מוצרים רבים צריכים להוכיח עמידות בפני תנאי טמפרטורה קיצוניים, לחץ או עמידות בפני כימיקלים. הן חומרי היצור והן הציפויים והגימורים השונים של המוצר יושפעו מהתנאים בהם הוא צריך לעמוד על מנת להמשיך לפעול ללא תקלות.

לסיכום, תכנון מכני הוא שלב משמעותי בתהליך הנדסת מוצר ודורש הכרות וניסיון בעבודה בשלל תחומים, מהנדסה ועד לאלקטרוניקה. כל מוצר, מהעט המשרדי ועד למטוסים עוברים שלב זה וככל שמבצעים אותו בדיוק רב יותר כך ניתן להגיע מהר יותר לגרסה סופית ואיכותית יותר של המוצר.

כלי נגישות
דילוג לתוכן