בקרת מכונות: כך יוצרים טכנולוגיה ללא פגם
כל פעולה או תהליך מכוונים השואפים להשיג תוצאה מוגדרת מראש צריכים בקרה. מערכות בקרה קיימות גם בטבע, והגוף שלנו מפעיל אותן כל הזמן. למשל, הצירוף בין העין שלכם והמוח המעבד הפועלים יחד כדי לאתר שגיאות בפעולת היד שלכם בעת משחק כדור. לאחר איתור השגיאה באמצעות העין המוח מוודא שהיד תזרוק ותתפוס את הכדור לפי הוראת המורה לספורט. עיקרון זה חל כמעט על כל מוצר חשמלי שיש לכם בבית לצורך שמירה על הבטיחות, מערכות ההפעלה במחשב שלכם שמטרתם למצוא וירוסים או תקלות וכדומה.

חברות, עסקים ומפעלי ענק מבצעים פעולות כה רבות ביום עבודה ולכן העובדים שלהם לא עסוקים רק בביצוע העבודה אלא גם בניהול ובקרה על הפעולות והתהליכים. עם זאת, בשל הנטייה לטעות אנושית ותקשורת לקויה העובדים אינם מספיקים כדי לאתר ולתקן סטיות מהנורמה באופן מדויק שלעתים יכולות להביא להפסדים כספיים אדירים. לכן, האדם המציא את מערכת הבקרה כדי לתת למחשב לעשות את העבודה השחורה, ולבדוק ללא הרף נתונים על מנת לוודא שלא יהיו טעויות.

היום ארגונים וחברות משתמשים בכמה סוגים שונים של בקרות ממוחשבות:

מערכות בקרה מתקנת – בקרה זו מגלה סטיות תקן ותקלות ומתקנת אותן באופן אוטומטי לפי פעולות מוגדרות מראש. לדוגמא: אנטי וירוס שמטרתו לאתר איומים ולהשמידם ללא אישור אדם.

בקרה מגלה – בקרה שמטרתה לאתר תקלות וסטיות תקן ולהודיע עליהן לאנשי הארגון. לדוגמא: בקרה שתאתר דליפת מים באחד מצינורות הבניין, איתור התקלה מאפשר תיקון על ידי אינסטלטורים.

בקרה מונעת – בקרה שמטרתה לחסום סטיות תקן ותקלות לא רצויות, כלומר היא מאשרת לפעולות מסוימות להתקיים ולאחרות לא. לדוגמא: חומת אש של מחשב שתפקידה הוא לסנן באופן גס יחסית את החומרים שיכולים לעבור דרך רשת האינטרנט אל המחשב הביתי.

בקרה מפצה – בקרה שמטרתה להחליף את הבקרה הרגילה כאשר היא לא מתאימה למצב מסוים או שיש בה תקלות.

מתי משתמשים במערכות הבקרה?

כאמור, מערכות בקרה מופיעות במידה כזו או אחרת בכל מכשיר חשמלי. לכן, ניתן ואף רצוי להשתמש במערכות בקרה לכל פעולה, בעיקר במפעלים ובבתי עסק: בקרה על מערכות הבניין או המפעל, בקרה על מחשבי החברה או מכונות העבודה, בקרה על תפקוד העובדים במפעל או על עבירות אבטחת מידע של עובדים בחברה, בקרה על תקציבים חודשיים, שנתיים ועוד.

חברה מוצלחת היא כזאת שיודעת כל הזמן מה קורה בארגון שלה, מה כל עובד עושה, מה התפוקה, ויודעת גם למנוע תקלות. מערכות בקרה הן אלו שבסופו של דבר יגרמו לה לעשות את זה באופן מושלם.

מערכות בקרה הן מאפיין הכרחי מאוד בכל פונקציה. אנחנו ב-meytar מפתחים מערכות בטכנולוגיה גבוהה מאוד ולצרכים רבים. אחד הכללים המובילים אותנו בכל טכנולוגיה חדשה שאנחנו מפתחים הוא רכיב בקרה איכותי עבור כל מכונה. מכונה שלא משתמשת ברכיב בקרה איכותי מועדת לחוסר בדיוק, תפקוד לקוי, תקלות וכישלון במענה למשימה שלה. כאמור, הדרך הטובה ביותר לבקר בכל רגע את העבודה היא רכיבי הבקרה, ובמקרים מסוימים גם למנוע אסונות.

כלי נגישות
דילוג לתוכן