מהו תהליך פיתוח מוצר?
כל מוצר בו אי פעם נתקלתם, החל מהמסך בו אתם קוראים מאמר זה, עד לכסא עליו אתם יושבים, התחיל כרעיון כללי לפני שהפך למוצר פיזי בר שימוש. פיתוח מוצר הוא תהליך מורכב, שמתחיל מהגדרת הפונקציונליות שלהמוצר, בחינת הנחיצות שלו בשוק עד לפיתוח העיצוב ואב טיפוס ראשוני, תוך יצירת שינויים והתאמות ועיצוב המוצר המוגמר. לאחר מכן המוצר עובר לייצור המוני ומשווק לקהל הרחב. במאמר זה נסקור את השלבים השונים אותם עוברים המוצרים משלב הגיית הרעיונות ועד להגיעו של המוצר למדפים.

אאוריקה! יש לי רעיון

השלב הראשון הוא הרעיון הראשוני. פיתוח מוצרים יכול להיות הוספות גרסאות מתקדמות למוצר הקיים בשוק, או פיתוח מוצר חדשני שעדיין לא נהגה. בשלב זה מוגדר תפקיד המוצר (הבעיה שנועד לפתור או הצורך עליו נועד לענות). כמו כן, לעתים הרעיון יורחב גם לדרך הפתרון, וכן לעיצוב הכללי הכללי של המוצר (סקיצה ראשונית). אך כיצד נוכל לדעת כי אכן קיים צורך במוצר זה? נשאל את צרכניו הפוטנציאליים.

מחקר שוק

שלב מחקר השוק נועד לנבא את סיכוי הצלחת המוצר. בשלב זה נבחנת היכולת של מוצר זה לענות על צורך מסויים, וכן נבדקים המאפיינים השונים בדרך אל הפתרון. אם מדובר בגרסה מתקדמת של מוצר קיים, ניתן גם לבחור מה היו החולשות של הגרסה הקודמת, ואילו מאפיינים ניתן להוסיף לגרסה החדשה על מנת לעצב מוצר העונה על צרכים נוספים.

פיתוח קונספט

לאחר ביצוע מחקר השוק, ניתן לבנות תרשימים וסקיצות מתקדמות יותר למוצר, המתבססים על צרכי הלקוחות הפוטנציאליים. הרעיון הראשוני קורם עור וגידים, ומתחיל לקבל צורה ויזואלית. בשלב זה, לעתים יבחנו מספר חלופות שונות מבחינת עיצוב, הגדרת מסכים (באם מדובר בתוכנה או באפקליקציה) תוך ניסיון לבנות יחידה אחת של המוצר הקרוב ככל האפשר לגרסה הסופית שתצא לשוק – הכירו את אב הטיפוס.

בניית אב טיפוס או גרסה כללית ראשונית של המוצר

שלב זה דורש במקרה רבים בחינה של המשאבים הנדרשים לבנייה של המוצר עצמו. בשלב זה גם קל יותר להעריך את עלות יצור המוצר הסופי, לאחר שגורמים שונים כמו עלות פיתוח, תכנות, שימוש בחומרי גלם ואף רישיונות או התאמה לתקנים נוספים לתרשים הראשוני. לאחר בניית אב הטיפוס קל יותר גם לבחון האם המוצר יכול בפועל לממש את המטרה לשמה נוצר – פתרון הבעיה או הצורך של הלקוח הסופי. לאחר שאב הטיפוס נבדק היטב – מגיע השלב בו המוצר בדרך למדפים.

ייצור, פרסום ושיווק המוצר

אם מדובר במוצרים פיזיים, המוצג עובר ליצור המוני (של כמות היחידות המופקת בגרסה הראשונה. במוצרי תוכנה, כעת מסתיים שלב בדיקות אב הטיפוס ונבננית התוכנה או האפליקציה הסופית. שלב זה גם בנייה של אסטרגטגיות הפרסום והשיווק של המוצר, והחדרתו לשוק. כעת, המוצר נמצא בדרכו למדפי החנות, לחנות האפליקציות – ואם הנכם נמנים על קהל היעד שלשמו נוצר – כעת אתם מוכנים לרכשו.

כלי נגישות
דילוג לתוכן