עיצוב תעשייתי ותפקידו בעולם מכני
מוצר תעשייתי מוגמר עובר שלבים ואנשי מקצוע רבים מרגע התכנון הקונספטואלי ועד הרכישה, אך הכל בעצם מתחיל בשלב העיצוב העיצוב התעשייתי הינו תחום רחב המשלב בתוכו עולמות ידע רבים ושונים, כאשר המעצב התעשייתי הוא בעל מקצוע העובר הכשרה אמנותית, עיצובית והנדסית. למעשה, העיצוב התעשייתי הוא ענף בעולם העיצוב המתמקד בפיתוח וייצור של מוצרים באופן סדרתי ובכמות מסחרית.

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות מצליחות החלו לחבר את סביבת העבודה של המהנדסים והמעצבים כדי ליצור שקיפות בתהליך הפיתוח והייצור וכדי לקיים סביבת עבודה משותפת. הלקוח של היום לא קונה רק את המוצר הזול ביותר או הקרוב ביותר לביתו. הצרכן המודרני בוחן את האופציות השונות העומדות לרשותו, מעיין במפרטי המוצר ובוחר בקפדנות את מה שהכי מתאים לרצונו ולצרכיו ובימינו, אחד השיקולים היותר חשובים שהלקוח בוחן במציאות של היום הוא העיצוב, ולעתים קרובות מעמיד אותם באותה הרמה של הפונקציונליות והאיכות ההנדסית.

אם כך, מהו התפקיד של מעצב תעשייתי בתהליך תכן מכאני?

תכן מכאני מלווה כל תהליך של ייצור ומדבר על השלבים השונים: המחקר, הפיתוח, התכנון, העיצוב והייצור עצמו. הוא מלווה כל פריט או מנגנון מכאני ונוכח כמעט בכל ענף תעשייה. תכן מכאני מוביל את תהליך הפיתוח של כמעט כל מוצר או מכונה – מכלי טיס ועד פרוטזות.

לאחר שחברה מפתחת מחזיקה בתכנון קונספטואלי מפורט של המוצר ורואה שיש ביכולתה לספק את הטכנולוגיה הדרושה ליצירת אבטיפוס, היא פונה למעצב התעשייתי. בשלב זה המעצב עוזר במספר מרחבים:

חומרי הייצור – צוות החברה יחד עם המעצב בוחנים את טווח החומרים האפשריים שבאמצעותם אפשר לעצב את המוצר. המעצב מכניס את האינפוט שלו ויחד עם התייחסות לפונקציונליות של המוצר, תפקידו הוא גם להבין מה החומר המושך והנוח ביותר לשימוש שיגרום ללקוח להתאהב בו. תהליך זה משפיע על המחיר של המוצר הסופי, על תכנון האבטיפוס, על אופן הייצור ולמעשה על התהליך כולו.

בחירת טכנולוגיית הייצור – השרטוט הראשוני של המוצר ובחירת החומרים מספקים תפיסה ראשונית לאיך יתבצע הייצור. כל חומר וצורה דורשים פונקציות אחרות במפעל הייצור.

תכנון ראשוני של נראות המוצר והשימוש בו – בשורה התחתונה המטרה היא שהמוצר המוגמר יהיה פונקציונלי, זוהי נחלת המהנדסים. אבל כדי למכור מוצר בכמות מסחרית על החברה לדאוג לעיצוב נוח ומושך שיתאים ללקוח ולדרישות השוק באותה עת, וזהו תפקיד המעצב.

המעצב התעשייתי אינו משפיע רק על המראה של המוצר. הוא אחראי גם על פרמטרים כגון: המרקם, הצליל, וכן על אחד ההיבטים החשובים בכל מוצר: “ארגונומיה”. המטרה של תחום הארגונומיה היא להתאים את המוצר בצורה הטובה ביותר לשימוש האדם. כלומר, המעצב משפיע גם על הפונקציונליות של המוצר, על כמה יהיה נוח להשתמש בו, על בטיחות השימוש ועל ההתאמה שלו ללקוח.

לאחר סיום שלב העיצוב מתחיל תהליך התכנון ההנדסי המשתמש בבסיס שיצר המעצב כדי לתכנן את האבטיפוס. לפעמים מחיר המוצר ועלות הייצור הם לא במסגרת התקציב הניתן, ומסיבה זו המעצב מעורב בכל התהליך כדי למצוא אפשרויות נוספות להוזלה או לשיפור המוצר.

עד לשלב הייצור הסדרתי המוצר חוזר פעמים רבות לשולחנם של המהנדס והמעצב לצורך ביצוע ההתאמות הדרושות לגורמי הייצור השונים ולזיקוק המרבי ביותר של ביצוע דרישת הלקוח.

אנחנו בחברת מיתר יודעים בדיוק כיצד זה עובד. המטרה שלנו היא באמצעות יצירתיות, מקצועיות וחדשנות להוביל את תחום הפיתוח המערכתי בישראל ולספק ללקוחותינו תמיכה מלאה בתהליך המורכב של פיתוח מוצר. הצוות שלנו כולל מהנדסים, אנשי עיצוב תעשייתי, אנשי בקרה ותוכנה, כולם עובדים יחד כדי לפתח ולתכנן מוצרים ברמה הגבוהה ביותר. מעוניינים? פנו אלינו ובואו נתחיל לעבוד.

כלי נגישות
דילוג לתוכן